Berita

DAP anjur rumah terbuka Aidilfitri raikan penggiat seni dan sastera tanah air

DAP sentiasa menghargai sumbangan dan khidmat bakti yang dicurahkan penggiat seni dan sastera tanah air dalam memangkin pembinaan sebuah negara bangsa Malaysia. 

Ini dibuktikan dengan penganjuran majlis “Rumah Terbuka Aidilfitri Meraikan Penggiat Seni dan Sastera” bertempat di Rumah Tamu Datin Halijah, Kuala Lumpur, semalam. 

Majlis yang julung kalinya diadakan DAP itu berlangsung sederhana tetapi meriah dengan kehadiran para sasterawan, penggiat seni dan pemimpin parti.

Sasterawan Negara, Datuk Seri A. Samad Said berbual dengan pemimin veteran DAP, Lim Kit Siang.

Ia dimulakan dengan ucapan oleh pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang, yang merupakan penganjur majlis bersama Sasterawan Negara, Datuk Seri A. Samad Said.

Kit Siang dalam kata aluannya menekankan tentang kepentingan seni dan sastera dalam mengangkat martabat sesebuah bahasa.

“Mana-mana bahasa, tanpa sastera dan seni, akan menjadi bahasa yang layu dan lama-lama mati. Sastera dan seni menjadikan sesuatu bahasa itu indah dan kaya.

“Keindahan dan kekayaan bahasa Melayu terbit daripada karya-karya yang dihasilkan sejak zaman-berzaman.

“Kita rakyat Malaysia perlu memberi sokongan kepada sastera dan seni untuk memastikan ia terus mekar,” katanya yang juga Ahli Parlimen Iskandar Puteri. 

 

Setiausaha Politik Ahli Parlimen Iskandar Puteri, Syahredzan Johan mendeklamasikan sebuah sajak pada majlis Rumah Terbuka Meraikan Penggiat Seni dan Sastera.

 

Selain A. Samad Said, Sasterawan Negara lain yang turut menyerikan majlis adalah Datuk Dr. Ahmad Khamal Abdullah, Datuk Dr. Zurinah Hasan dan Profesor Emeritus Dr. Mohd Haji Salleh.

Majlis turut diserikan dengan persembahan muzik tradisional Melayu dan sesi deklamasi sajak oleh para Sasterawan Negara serta pemimpin DAP antaranya, Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Steven Sim dan Setiausaha Politik Ahli Parlimen Iskandar Puteri, Syahredzan Johan.

Turut hadir adalah Exco Johor, Sheikh Omar Ali, Ahli Parlimen Kluang, Wong Shu Qui, Ahli Parlimen Sandakan, Vivian Wong; Adun Dusun Tua, Edry Faizal; Adun Kampung Tunku, Lim Yi Wei; Adun Seri Delima, Syerleena Abdul Rashid; dan Adun Ketari, Young Syefura Othman. – Roketkini.com