Berita

Sidang DUN segera: Kerajaan negeri PH mengorak langkah

Oleh Roketkini 

Selaras titah Raja-Raja Melayu, kerajaan-kerajaan negeri Pakatan Harapan (PH) terus mengorak langkah dalam usaha mengadakan segera sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) di negeri masing-masing. 

Di Pulau Pinang, Ketua Menteri, Chow Kon Yeow telah mengadakan perbincangan dengan Yang Dipertua Negeri, Tun Ahmad Fuzi Abdul Razak pagi ini. 

Menurutnya, Penasihat Undang-Undang Negeri telah membentangkan kedudukan kerajaan negeri menurut Ordinan Darurat. 

“Tun telah bersetuju mengemukakan permintaan untuk mengadakan DUN Pulau Pinang kepada Yang di-Pertuan Agong,” katanya di laman Facebook hari ini. 

Di Negeri Sembilan, kerajaan negeri bersedia untuk mengadakan sidang DUN dengan seberapa segera, tertakluk kepada perkenan Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan dan Yang di-Pertuan Agong.

Menteri Besar, Datuk Seri Aminuddin Harun berkata, pihaknya telah mengadakan perbincangan dengan Yang Dipertua DUN, Datuk Zulkefly Mohamad Omar bagi merancang pelaksanaan sidang DUN.

“Seterusnya saya akan mempersembahkan hasil perbincangan tersebut kepada Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz ibni Almarhum Tuanku Munawir untuk mendapatkan perkenan baginda supaya sidang DUN dapat diadakan seberapa segera,” katanya. 

Selain Pulau Pinang dan Negeri Sembilan, Kerajaan Negeri Selangor turut komited ke arah pembukaan DUN Selangor.  

Media sebelum ini melaporkan, Raja-Raja Melayu berpendirian mekanisme semak dan imbang dalam kerajaan perlu dan menyokong Parlimen segera bersidang.

Ia selaras dengan apa yang dizahirkan oleh Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah.

Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, Tan Sri Syed Danial Syed Ahmad berkata, pada peringkat negeri, raja-raja pemerintah juga berpendirian agar sidang DUN turut bersidang. – Roketkini.com