All posts in 'Budaya' Subscribe

Forum Nusantara Siri 6 “55 Tahun Kemerdekaan: Ke Arah Mana Melayu Pulau Pinang?”

Dengan keterbukaan pimpinan negeri kini dan sempena semangat bulan kemerdekaan, Institut Pulau Pinang mengambil inisiatif untuk menganjurkan forum bagi menilai pencapaian dan cabaran yang dihadapi oleh masyarakat Melayu Pulau Pinang sepanjang sejarah negara.

Ucapan Debat Kebudayaan 1968 Oleh Lim Kit Siang – Bahagian 1

Kata kebudayaan kami maksudkan sebagai keseluruhan cara-cara hidup manusia dalam masyarakat. Termasuk di dalamnya bukan saja seni, muzik, persuratan, agama, bahasa, malah juga semua kepercayaan ciptaan dan warisan, adat resam, undang-undang, lembaga-lembaga politik dan ekonomi serta ciptaan-ciptaan manusia yang berbentuk materi yang mengacuankan pemikiran dan sikap manusia – Lim Kit Siang

Gerakan Rakyat Merdeka: Api dan cinta dari jalanan! Oleh Hafiz Zainuddin

Kemulusan NikJidan, kejayaan rakaman dan penerbitan album ini diharap dapat memberi kesedaran berdemokrasi kepada masyarakat seluruhnya pada masa yang sama beliau sangat menggalakkan penglibatan lebih ramai seniman jalanan yang lain untuk menghasilkan album.

Tiga lauk, tujuh lauk atau sponsor saja? – Oleh Asi Dani

“Oh ya Abang Bung. Nanti jangan lupa ajak Pak Berahim kawan kau tu datang sekali ya, kalau ada dia tu seronok juga, pandai buat lawak,” Abang Mat pula menyapa Abang Bung

Tentang puasa, ayam goreng dan kegilaan berbelanja – Oleh Izmil Amri

Ketamakan, kapitalisme kroni dan kebankrapan budaya yang menjadi tunjang keberadaan UMNO inilah yang mesti dibetulkan. Hanya dengan itu kita boleh menstabilkan ekonomi negara supaya bebas dari sebarang ketirisan.

Sedekah Pok Nik Oleh – Asi Dani

Walaupun itu hak kita untuk nak bagi atau tak, tapi pada saya masih ada jalan tengah yang boleh diambil, jalan yang menguntungkan semua pihak. Jadi kenapa mesti nak pilih jalan mati? Inikan ibadah, selagi kita ikhlas, buat saja”.

Mengapa mereka masih percaya kepada yang itu Oleh Aya Suffiya

Walau pun teman-teman si Gadis celik IT dan berkemampuan menggunakan peralatan moden, mereka kurang celik dengan maklumat yang tepat, mereka lebih rela membiarkan emosi perkauman menguasai diri, akhirnya mereka bersetuju sahaja dengan tuduhan media UMNO terhadap parti oposisi.

BENG HOCK – Oleh Izmil Amri

Kematian Beng Hock adalah titik hitam dalam koleksi titik hitam yang menjadi zulmat pada jiwa sebuah negara bernama Malaysia.

Yang wajar dan yang tidak – Oleh Asi Dani

“Aku jadi pelik sekarang ni, bukankah kalau kita berkongsi surau atau masjid itu baik, kita lebih kenal dan rapat dengan penduduk fasa bersebelahan? Tapi aku tengok ni dah terbalik, guna agama untuk tak nak bercampur dengan masyarakat lain, macamlah kalau ada banyak surau maka penduduk sini makin rajin bersolat dan bersatu padu,” nada Haji Kassim agak keras.

Ulasan Filem : Sang presiden pemburu pontianak – Oleh Izmil Amri

Tak pastilah sama ada itu politik dangkal yang hanya melihat Konfederasi (gabungan negeri-negeri Selatan) sebagai jahat sejahat-jahatnya manakala Union (gabungan negeri-negeri Utara pimpinan Lincoln) sebagai wira suci bersih, yang mahu dipersembahkan kepada generasi facebook, twitter dan game yang semakin kurang menggunakan otak dan minda bagi menentukan mana yang putih, mana yang hitam, mana yang kelabu dalam hidup ini.